Met alle online middelen, social media en de hele digitale wereld om ons heen, kun je eigenlijk niet meer om online adverteren heen. Wil je meer business creëren en potentiële klanten aantrekken, dan is online zichtbaarheid noodzakelijk. We geven nu wat praktische informatie om je meer inzicht te geven in hoe dit precies in zijn werk gaat.

Marketing, sales en alle vaktermen

Het meest spannend is wellicht het grote aantal vaktermen dat men te pas en te onpas gebruikt als men het heeft over marketing, advertising en sales. Wil je succes boeken wanneer je online gaat adverteren, dan moet je je toch wel enigszins kennis hebben van de meest gebruikte termen. Verdiep je hier in. Een paar belangrijke: click-through rate (CTR) is het percentage aan bezoekers dat klikt op jouw advertentie of banner.

Bounce rates gaan over het percentage bezoekers dat jouw website direct verlaat en dus niet geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Call to action: Een zin of zinsdeel dat de bezoeker triggert over te gaan tot actie of aankoop. Ook handig: Cost-per-acquisition: de totale advertentiekosten die nodig zijn om een nieuwe klant te verwerven of cost-per-click: Het bedrag dat een adverteerder per klik betaalt. En dan heb je nog cost-per-lead (CPL): De totale advertentiekosten die nodig zijn voor één aanvraag of inschrijving op de website.

Verdiep je in de termen Google AdWords en in SEO: Search engine optimization. Dat is het proces waarin de  inhoud van je website / webshop wordt aangepast om zo je vindbaarheid via Google te optimaliseren.

Tips & tricks 

Kies eerst een goede URL, een zogenoemde websitenaam. Het liefst niet te lang, niet te ingewikkeld en zo voor de hand liggend mogelijk. Als je lokaal wilt adverteren, moet je ook zorgen dat men in 1 oogopslag ziet om welke stad/regio het gaat. Zorg voor een goede SEO. Onderzoek welke lokale zoekwoorden jouw potentiële klanten gebruiken en zorg ervoor dat deze terug te vinden zijn op je relevantie pagina’s. Probeer daarnaast zo kort en aantrekkelijk mogelijk duidelijk te maken waarom de potentiële klant voor jou moet kiezen (en niet voor je concurrenten).

Lokaal adverteren

Drie voorbeelden van lokaal (betaald) adverteren zijn: Google’s betaalde resultaten: Adwords en Google’s organische resultaten. Dit betekent dat Google de gebruiker kan terugvinden op basis van zijn IP-adres of op basis van de plaatsnaam die hij intoetst. Hiervoor moet je je wel aanmelden bij Google Mijn Bedrijf. (Lokaal) mobiel adverteren. Ook via het Google Adwords is het mogelijk om lokaal via je mobiel te adverteren. Online adverteren in Rotterdam via Advertorial.nl is bijvoorbeeld zeer eenvoudig en simpel te regelen.